Sunday, 14 May 2017

JAK MI JÓGA ZMĚNILA ŽIVOT

A jak vám může taky. Už je tomu rok a pár měsíců od doby, kdy jsem v Londýně poprvé balancovala na růžové podložce a snažila se napodobovat ladné pohyby krásné blondýnky, tak křehké a silné zároveň. Padala jsem jak brambora a v duchu (občas i nahlas) jsem jí proklínala, protože takhle dlouho přeci nejde držet v jedný pozici. Nechápala jsem, jak to dělá. Jak to, že se nepotí. Jak to, že nefuní a neheká a jak to, že i po 20ti minutách vypadá jako při korunování právě zvolené Miss. Nikdy předtím jsem jógu necvičila, nevěděla jsem, co je downwardfacingdog nebo childspose, ale jedno jsem věděla jistě.


Jóga je přesně to, co jsem tak dlouho hledala.
S každým dalším videem se moje láska k józe stupňovala a s ním i moje zapálení a chuť být lepší a lepší. Stala se z toho taková moje závislost. Je fakt, že závislá jsem kdysi bývala i na fitku, dodávalo mi energii, po každé návštěvě jsem se cítila jako terminátor a nechyběla mi ani motivace a odhodlání při pohledu na své fitness ideály. Co mi ale chybělo, bylo to něco navíc. Vnitřní síla, harmonie a taky dokonalá souhra všech svalů a částí těla. Stačilo pár týdnů a já zjistila, že tohle všechno skrývá jóga. A tak už to nebylo jen o tom: "Dneska jedu nohy", "Dneska si dám zadek", "Tyjo, už se mi rýsuje první buchta v pekáči". Bylo to především o fungování těla jako celku a hlavně o mysli. O tom, že když ke svému tělu budu přistupovat správně a správně ho vnímat, mnohem víc se mi otevře. Stejně tak jako naše mysl. A to mě na tom bavilo snad úplně nejvíc.

Teď si asi říkáte, dobrá, a čím tedy začít?


Dovolte, abych vám představila BohoBeautiful. Blondýnku, která mi v józe byla tou nejlepší možnou průpravou. Je hodně důležitý, aby vám předcvičovatel opravdu sednul. Hlasem, stylem a svižností cvičení, délkou videí a tím, jestli vás dokáže nabudit a namotivovat...no zkrátka probudit ve vás draka. Pokud na youtube někoho takového objevíte, máte z poloviny vyhráno. Můžeme to přirovnat třeba k osobnímu trenérovi ve fitku, jen s tím rozdílem, že tomuhle nic neplatíte a ještě má na vás čas kdykoliv. Není to skvělý?

Myslím, že těchto pár videí by vám pro začátek mohlo bohatě stačit:

Jóga pro úplné začátečníky
Ranní jóga workout
Detoxikační fullbody jóga

Trošku pokročilejší by mohli zvládnout i tohle:

Pročisti si mysl a hoď se do pohody
Jóga pro všechny
Core a balanc

Dalším plusem je určitě kombinace s fitness a HIIT nebo cardiem, není to jenom o pózách, protahování a ohebnosti. Spousta lidí (a já byla mezi nimi, nebojte) si myslí, že jóga je jedna velká pohoda. Lážoplážo. Trochu se vyzenujem, nějaká ta meditace...hotovo dvacet. Jó, houby. Je to záhul, ač se to nezdá. Pro začátek si dejte jedno, dvě videa a věřte mi, budete vyřízený jak po maratonu. Nestačíte s dechem? Úplně v klidu, stopujte si to přesně tam, kde potřebujete. Dávejte si pauzy na pití a hlavně..no stress. Mějte na paměti, že jóga je dlouhá cesta a že jejím cílem rozhodně není headsteand nebo dancingpose. Taky je chci umět. Nebudu kecat. A mám je zapsaný v notýsku ve svých cílech pro tenhle rok, ale není to pro mě prioritou. Pózy berte jako šťavnatý ovoce, který jóga přináší. Jako výsledek umění, hmatatelnej, viditelnej a dobře "koukatelnej". Ty nejdůležitější a nejhlubší výsledky jsou ale neviditelný, ty uvidíte jen vy sami <3

Já si ráda kombinuju fitness workouty s jógou, na začátek se vždycky sama protáhnu, no a pak už jedu. Občas začínám cardiem a třeba dvěma těžšími tréninky: Cardio 1 a Ftiness cardio 2, potom se s jazykem na vestě chvilku válím na zemi a když cejtím, že jsem ready na další štaci, pokračuju dál a posílím sedýnku. Na konec hodím nějakou jógu a cejtím se jako silnej, pružnej a rozkvetlej proutek. Což zní podstatně líp než terminátor. Tak co proutci, jste v tom ode dneška se mnou?


Chcete být klidnější a vyrovnanější? Začněte už dnes. Ne v pondělí :)



Teď vám povím něco o benefitech, o tom jaké účinky na mě jóga má a kam až mě za ten rok posunula, jak fyzicky tak psychicky. Tak začněme třeba tou fyzickou stránku. Když jsem chodila do fitka, hodně jsem sílila. Navenek. U jógy sílíte spíš zevnitř, což je úžasný. Nemám sice břišáky, ale jóga způsobila že mám něco, co je fakt "hard core".Vnitřní jádro, které je středem vašeho těla, zajišťuje vám stabilitu a vyrovnanost a mělo by se o něj dostatečně pečovat. Používáme ho ke každému pohybu, aniž bychom si to uvědomovali. Jsou vaše ruce problematickou partií a vy jen sníte o tom nosit trička se spadlými rameny a s volánky? Zkuste jógu. Ta vám zajistí, že budete mít v rukou sílu, aniž byste museli vypadat jak Pepek námořník... :)



Vždycky jsem bývala cholerik a i když to na první pohled třeba nevypadá, jsem smršť emocí, nálad a výkyvů, u které nikdy nevíte, kdy se roztančí. Do jistý míry je to oukej, do míry, kdy ničíte věci, řvete a vztekáte se, už ne. Jóga mě až abnormálně zklidnila. Už nejsem ten čertík z krabičky, co vylítává na nevinný lidi, když se jeho pocitům a emocím zachce jít ven. Jsem mnohem vyrovnanější a harmoničtější a jen tak něco mě už nerozhodí. Spíš bych řekla, že se ze mě stal strašnej flegmatik, což taky není úplně dobrý. Teda když zrovna nemám svý dny a nepřevtělí se do mě démon jménem "PMS". To je pak jiný čóromóro. Jóga pro mě představuje rituál, co mi dodá sílu, když jí potřebuju, energii, když mi schází a sebedůvěru, když se mi někam zatoulá. Je to běh na dlouhou trať a já nejsem úplně zdatnej běžec. A o tom to právě je. Nevzdávat to, když to nejde, překonávat svoje limity a den co den objevovat skrytou sílu, která dřímá v každým z nás. Občas si i zamedituju, to abych pořád setrvávala v přítomnosti a tím si ještě víc uvědomovala, jak mocná naše mysl je.

Schválně se někdy zkuste zavřít do pokoje, zapalte si svíčku nebo vonnou tyčinku, pusťte si do pozadí relaxační hudbu v podobě zpívajících ptáčků a šumějícího potoka, sedněte si na zem a zavřete oči. Představujte si sebe v té nejlepší možné podobě, na místě, na kterém chcete jednou být a s lidmi, s kterými chcete zestárnout. Soustřeďte se na všechny detaily, klidně dýchejte...a pociťujte, jako byste tam opravdu byli. Můžete vizualizovat cokoliv, co vás těší. Pomůže vám to vypnout, zastavit se...a být jen tady a teď. Vy a vaše mysl. Zřejmě vás nemine nutkání "dělatněcodůležitějšího" a pocit nervozity, ale to se poddá. Trénink dělá mistry.


Problém s bolestí zad má snad každej druhej člověk. A je to otrava. Pokud máte navíc sedavý povolání a denně koukáte do monitoru, záda a především krk se ozývá pravidelně. A přitom stačí pár kouzelných cviků a je po bolesti. Hlavně nezapomínat na pravidelnost. Musím zaklepat (ťukťuk), od
doby, co cvičím jógu, po bolesti jakoby se slehla zem. Občas chodím i na lekce v Praze, co
máme v rámci firmy a to je zase úplně něco jinýho. Soustředíme se spíš na dech a uvolnění svalů a účel to teda plní parádně.

Těch benefitů je tolik, že bychom tu mohli být do aleluja. Je krásný u sebe vidět progress, ať už ve stabilitě nebo v pružnosti...a nebo v hlavě. Je to jedno, každej posun vpřed se počítá. Hlavní je nespěchat, jít na to pomalu a pěkně krůček po krůčku se dostávat dál a dál. Naše tělo nám dovolí hodně. Je jen na nás jak s tím naložíme a jak moc toho využijeme. A není škoda toho nevyužít? :))

No a na závěr  dvě bloopers...behindthescenes nebo yogiwannabe..jak chcete! :D Né vždycky je to tak horký, jak vidíte:)))



Ať už jste v józe znalí nebo jste se k ní odhodlali až teď, přeju vám, ať vás ta cesta víc těší, než bolí...a ať jste přesně tam, kde chcete být. A žádný výmluvy! Nepotřebujete na to nic než podložku, drdol a sebe. A hodně vody. Můžete cvičit doma, na terase, na pláži...na louce, kdekoliv. A kdykoliv. Pokud se chcete na cokoliv zeptat, poradit, pište na mail: j.brucknerova@seznam.cz nebo na instagram: @janapup a společně se do toho opřem.

NAMASTE! <3





2 comments:

  1. Ja som jógu praktizovala pravidelne asi rok dozadu, ale už mi to začína aj chýbať :) nádhherný článok a nádherné fotky! ❤ xx

    Simona | l i v e i n f o x w o r l d

    ReplyDelete
    Replies
    1. Simčo, určitě zas začni.. :) Byla by to škoda! A moc děkuju <3

      Delete

Děkuju za odezvu a tvůj čas <3