Monday 13 February 2017

Z DENÍČKU CESTOVATELE: CEYLONSKÉ ČAJE A KDE JE NAJÍT

Je něco kolem desáté ráno a my nasedáme do poloprázdného vlaku. Vyrážíme z klidné a mírem oplývající Hingurukaduwy zase do civilizace. Čeká nás opět dlouhá cesta, ale já tak nějak tuším, že tahle bude stát vážně za to. Ještě před nástupem naběhnu do stánku a po 14ti denní ovocné abstinenci si udělám radost kilem banánů. Nejradši bych je snědla na posezení. No pořád lepší než čokoláda! David nás ještě vybaví několika porcemi stringhoppers, ty se nám určitě budou hodit. Klasicky celou nálož, včetně dhal curry, spořádáme ještě dřív, než se vlak vůbec rozjede, ale tak... snídaně je základ, ne? :))

Poslouchám písničky, pozoruju ubíhající svěží krajinu a rozesmátej vlající David na mě mává ze dveří. Fotíme se, blbneme a při každým vjezdu do tunelu moje drahá polovička rozpoutává se spolucestujícími souboj o nejhlasitější skřeky a pazvuky. Místní vlaky jsou tu celkově jeden velkej tyjátr. Pobíhá se sem a tam, lidé se baví, visí za jednu ruku ve dveřích, prodejci mandarinek, oříšků a dalších pochutin se hlasitě překřikují a vagóny praskají ve švech. Vlaky tu slouží jako místo, kde člověk může pomoct slepým nebo postiženým...místo, kde chudý může zbohatnout a kde prodejce může dát vědět o svém businessu...a místo, kde umělci mohou předvést svůj talent. Místo, kde můžete spatřit prakticky cokoliv.






Konečně jsem se dočkala. Všude kolem nás se začínají rozprostírat úžasné scenérie, u kterých si říkáte, jak něco tak nádhernýho příroda mohla stvořit. Šmátrám v batohu pro foťák a snažím se udělat co nejvíc fotek, které nebudou evokovat jen zelenej flek nebo šmouhu. Vlak přípomínající spíš starou lokomotivu, se pomalým tempem stáčí pod mostem a "od pusy" mu jde pára...obklopují nás zelené plochy, nic víc.











Napadá mě jen jedna věc. Víte, jako kde si připadám? Jako v takovým tom vláčkovým modelu. Úplně přesně. 

A tohle je teprve začátek celého představení. Blíží se totiž průjezd středem země, konkrétně oblastí, která se jmenuje Nuwara Eliya. A ta je plná čeho? No přece čaje! A je to tady. Brány do svítivě zeleného světa plného čajových plantáží nám právě byly otevřeny. Tohle je něco neuvěřitelnýho. Když mě úplně poprvé napadlo dělat někde v Asii dobrovolníka, zadala jsem si do googlu jen tak ze zvědavosti "Srí-Lanka". Vyjela mi změť nádherných a do očí bijících zelených obrázků, u kterých vás napadne, že někdo si v mnoha případech musel alespoň trochu pohrát ve photoshopu. Nemusel. Ono to totiž fakt existuje a my všechny ty google fotky právě spatřili live. Následuje jízda ve stylu: "Jéé, koukej, to je tak krásný!"..."Já asi cejtím čaj tyjo..taky ho cejtíš?"... "Hele!! Támhle ty paní zrovna sbíraj!!!"..

Sběračky s nůší na zádech jsme zahlédli...čajovým královstvím, co nemělo konce, jsme se dostatečně pokochali...a tak bych řekla, že teď už z Ceylonu můžeme odjet s klidem na duši. 




Při našem přesunu na severo-západ nás čekalo spousta zastávek a přestupů, jeden z nich byl v Kandy, odkud jsme měli v plánu se dostat až do Rambukkany. K našemu neštěstí do takovýho zapadákova pozdě večer už nic nejelo, takže jsme spekulovali, jestli vzít tuk-tuka  a nebo zůstat v Kandy a zaplatit pokutu za nedostavení se do našeho zabookovaného home-stay. Toť dilema. Nakonec jsme se rozhodli pro tuk-tuka, ještě předtím jsme ale zabrousili do našeho oblíbeného stánku na smoothie za 17 Kč! Bez toho bychom nemohli odjet :D. Tentokrát mi to pán pěkně vytunil -objednala jsem si mixedfruit, při čemž jsem asi třikrát zdůrazňovala "no sugar", ovšem pán se rozhodl mi ten život přeci jen trošku osladit a frknul do blenderu asi 3 kopečky vanilkový zmrzliny. Za normálních okolností bych byla asi trochu naštvaná, ale vzhledem k tomu, jak kvalitní a výborná zmrzka tady je, mi to ani nevadilo a byla jsem mile potěšená... :))) Při následující noční jízdě v tuk-tuku jsem se nacházela ve stavu maximální spokojenosti - usrkávala jsem si famózní smoothie, vedle sebe jsem měla Davida a pytel banánů (yaay) a dychtivě jsem nasávala omamnou, orientální vůni tyčinek, která se linula od řidiče...

Je pozdě večer a my jsme konečně na místě, kde dneska budeme nocovat. Zatím je to Davidův historicky nejlevnější úlovek a tak jsme docela zvědaví, co nás za těch 6$ čeká. Vítá nás pán domu a zve nás dovnitř. Vypadá to na takovou domácí atmosféru...a to máme rádi. 

Ještě si ani nestihneme dát krosny do pokoje a už se vyskytuje první problém. 

Tuk-tukář se čertí, že smluvená cena nebyla 1500 ale 2500. Jo, to je  tady všemi taxikáři velice oblíbená taktika a hra. Samozřejmě jsme se dohodli na 1500 rupiích, jenže jak to prokážete. Tuk-tukář pak většinou začíná vyvolávat scény, ohání se policií a v našem pířípadě otravuje majitele, což není určitě příjemný ani pro jednu stranu. Ten nám radí, abychom mu radši dali něco navíc a celou situaci tak utnuli. Dohodneme se na 2000, ty mu "s ochotou" dáme a zaklapneme rychle dveře. 
Brzy se ukáže, že to jsou taky jediný dveře, který můžeme zaklapnout, protože ty u našeho pokoje jsou nefunknční... :D Takže nám nezbývá než věřit v poctivost a v dobrá srdíčka, jež tu všichni na Srí-Lance určitě mají. Tenhle home-stay má jen 1 pokoj, takže se ani nestrachujeme o věci a cennosti. Panebože, to je taková krása sprchovat se nahatá. Schválně, zkuste si někdy vlízt do vany v oblečení a pusťte na sebe ledovou vodu...jo a zkuste se tak rovnou i oholit jo! :D :D Na tyhle trempský podmínky budu vzpomínat s úsměvem ještě dlouho. Snídaně byla v ceně a zase jsme byli obsluhováni jako jeho nejvyšší veličenstvo. Vajíčka, toasty, teď nastane moment překvapení - počkejte si...RÝŽE...k tomu zeleninové curry, no zkrátka předčilo to naše očekávání...skoro jako vždy.. :)

PS.: Původně jsem do tohohle článku chtěla zakomponovat i naše pochůzky v Colombu, ale nakonec mu věnuju samostatnej článek...zaslouží si ho. Navíc mám odtamtud asi bambilion fotek. Takže nejspíš zítra očekávejte Colombo a potom už se můžete připravit na další vlnu "sluníčkaření" a pozitivních emocí, protože aktuálně už jsme skoro u konce našeho v pořadí 4tého volunteeringu a k tomu můžu říct jen jedno - JSME V RÁJI! :D 

Mějte se krásně a já se na vás budu těšit u dalšího článku <3

2 comments:

  1. To koupání v oblečení si pořád nedovedu vůbec představit :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Já si to taky nedovedla představit, do tý doby než jsem neměla na vybranou... :D

      Delete

Děkuju za odezvu a tvůj čas <3